Random Rarebits 2

Tuesday, June 27, 2006

Fools fall in love?

Despite going through many bitter sweet experiences in my trials and errors in love relationships, I'm not going to be bitter and withdraw into a corner and wallow in grief so to speak. Rather, I'm going to take my errors with a dash of humour, learn from them and move on in life.

Giving up is not in my vocabulary. Call me foolhardy, call me foolish, but I still believe in love. I don't think love is a foolery - and love certainly is not a fool's errands. Not only fools fall in love.

I know that love is not going to be a fool's mate. Because nothing in life is fully foolproof, maybe there'll be more trials and errors. But I would no longer live in fool's paradise. After much trials and errors, I'm sure the right solution will come along in good time and place.

16 Comments:

  • IF I FALL IN LOVE
    (taken from www.CONVERTSTOISLAM.com)

    Allahu Rabbi
    I asked Your permission
    If one day I fall in love
    Don't let my love to You become less
    Then make me forget You

    Allahu Rabbi
    I beckon You
    If one day I fall in love
    Please fill my heart with Your uncountable loves
    To make my Love eternal to You

    Allahu Rabbi
    If one day I fall in love
    please chose me a man with heart full of Your affection,
    to make me more admire You.

    Allahu Rabbi
    If one day I fall in love
    Please make us together
    Give us chance to be more close to Your Love

    Allahu Rabbi
    This is my final request, if one day I fall in love
    Please never turn away Your love from me
    Bless me with Your love
    Preserve me with Your love...
    The Love which never fades because of the time.

    Sister from Indonesia

    By Anonymous nadialoretta, at Wed Jun 28, 12:50:00 AM 2006  

  • tengkiu nadia, that's beautiful!

    By Blogger Nel, at Wed Jun 28, 05:46:00 AM 2006  

  • your blog...interesting :)

    i think it's good to share your experience in life..my life rasanya tak le se interesting compare to yours..

    it helps me to realize & appreciate how women feel about their love ones.

    By Anonymous zaman, at Wed Jun 28, 05:48:00 AM 2006  

  • zaman, good to hear from old friends. thanks for your support for women and for thinking how we feel :)

    eh life u interesting aper. Keje pun kat france. glamer ler tu hehe..

    By Blogger Nel, at Wed Jun 28, 05:51:00 AM 2006  

  • i think we are meant to learn something from every person that we meet and have relationships with, however casual or intimate. To not (learn anything), would be the foolish thing.
    *hugs*

    By Anonymous elisataufik, at Wed Jun 28, 09:39:00 PM 2006  

  • hey liza...way to go gurlllllll...the only way to go is forward so move on babe! dont worry too much abt yesterday becoz its over and done with and dont worry too much abt tomorrow till u forget to enjoy today!

    HaLLiE

    By Blogger LiNaLaNi, at Thu Jun 29, 01:38:00 PM 2006  

  • its the ups and down of life...
    just redah je lah

    By Anonymous tulip, at Thu Jun 29, 02:27:00 PM 2006  

  • elisa, that is very true, everyone we met we met because we learn something from them.

    hallie bebey, i'd say, no regrets!

    tulip, aper2 sajer ler labu :)

    By Blogger Nel, at Thu Jun 29, 02:29:00 PM 2006  

  • Bebaik milih beb tengok yg betul nak jaga ko bukan nak jaga harta ko. Nanti ko jugak yg sakit ahaks.

    By Anonymous bluetooth, at Thu Jun 29, 02:42:00 PM 2006  

  • liza inilah pertama kali aku singgah kat komen kamu pe kabar dear sihat ker:D well2 hopefully liza enjoy n happy je. kalau de pa per jgn malu jgn segan kol me atau msg me k:D peluk puas2 liza:D

    By Anonymous @n!3R@, at Fri Jun 30, 05:20:00 PM 2006  

  • tooth yg blue, mekacih ler ko srg kwn yg baik dan prihatin. aku mmg hargai nasihat ko selama ni.

    chenta, muaaahss!!!

    By Blogger Nel, at Fri Jun 30, 05:24:00 PM 2006  

  • Lelaki Bagaimanakah Yang Anda Mahukan?

    Memilih lelaki untuk dijadikan pasangan hidup bukan semudah memilih baju untuk hadir majlis hari jadi. Jika baju, tak suka yang itu, pilih saja yang ini. Kalau warnanya seperti tidak match, pilih saja warna yang lain.

    Bagaimana hendak mengenal lelaki yang sesuai, baik dan serasi?

    Persoalan ini memang patut menghantui setiap orang sebab tersalah pilih, hidup akan menjadi amat tidak selesa. Macam-macam perkara boleh ditimbulkan oleh sang lelaki, tatkala dia sudah pun bergelar suami. Tidak semudah menukar baju jika ingin lari darinya. Malah dia bagaikan baju plastik yang melekat di badan.

    Jika anda mendapat lelaki yang okey segala segi, anda sangat beruntung. Hidup anda akan terpenuh dengan keindahan dan kenikmatan. Tetapi jika anda mendapat lelaki yang tidak okey segala segi, ibarat anda telah menghampiri neraka dunia.

    Apa kriteria yang boleh anda pegang apabila memilih lelaki:

    1. Bagaimana agamanya

    Jika dia nyata mengabaikan kewajibannya sebagai manusia yang beragama (terutama sembahyang fardu) usahlah harapkan sesuatu yang menarik daripadanya. Mungkin dia kaya dan penyayang serta boleh memberikan semuanya tetapi tanpa haluan menuju ketuhanan dia bukan lah pilihan terbaik.

    Betul bukan semua lelaki yang sembahyang itu baik tetapi sekurang-kurangnya haluan pimpinannya jelas. Agama diturunkan untuk memantau kehidupan manusia, maka manusia perlu menerima pantauan itu untuk selamat. Dalam soal ini tiada siapa terkecuali.

    2. Bagaimana dia melayani ibu bapanya

    Seorang lelaki yang bertanggungjawab adalah seorang yang tidak pernah mengabaikan tanggungjawabnya terhadap ibu dan bapanya.

    Anda boleh lihat dengan jelas akan hal ini. Jika dia menangguhkan pulang ke kampung semata-mata untuk anda, dia bukanlah seorang family man, lantas bukanlah calon terbaik untuk menepati ciri-ciri lelaki pilihan.

    Seorang lelaki yang mengambil berat ibu dan ayahnya adalah seorang yang boleh diharap.

    3. Bagaimana dia berkelakuan sewaktu bersama anda

    Jika dia demand beberapa hal yang tidak munasabah dan tidak boleh sebelum masanya dia bukanlah lelaki yang terbaik.

    Cinta tidak perlu dibuktikan dengan perlakuan sumbang yang membawa kemurkaan TUHAN. Ramai wanita silap dalam menafsirkan pengorbanan cinta. Berkorbanlah untuk mendapatkan cinta yang sejati, tetapi tidak usah hingga terkorban diri.

    Ingat, wanita ibarat rama-rama, selagi warna sayapnya tidak terurai, selagi itulah dia diminati dan disayangi.

    4. Bagaimana keluarga melayaninya
    Jika boleh dapatkanlah latarbelakang keluarganya. Keluarga yang rosak dan porak peranda biasanya terdiri daripada ahli yang rosak dan juga porak peranda.

    Perhati juga bagaimana keluarga melayaninya. Jika keluarga baik terhadapnya itu menandakan dia baik terhadap keluarga.

    5. Siapa sahabatnya

    Untuk mengenali dia lihatlah siapa sahabatnya. Sahabatnya adalah cermin untuk dirinya.

    Jika sahabat-sahabatnya adalah mereka yang baik budi pekerti serta boleh diharap, dia juga sama. Sebaliknya jika dia hanya bergaul dengan orang yang rosak akhlak, dia juga mungkin tidak terkecuali.

    6. Apakah kegiatan hidupnya

    Lantaran jika dialah pilihan anda dan putus untuk mengakhiri hubungan itu dengan perkahwinan usah ambil mudah tentang aktiviti hidupnya, maksud saya pekerjaan serta kegemaran serta wawasannya.

    Ini penting sekali sebab corak kehidupan akan ditentukan oleh apa kegiatan hidupnya serta apa kegemarannya juga apa wawasannya.

    Pastikan dia mempunyai pekerjaan, tidak semestinya makan gaji, perniagaan juga baik. Pertanian, perladangan, penternakan dan juga perikanan juga baik. Semua itu bidang pekerjaan yang mulia.

    Ramai orang tidak kisah dengan bidang pekerjaan teman lelakinya sewaktu di alam percintaan, kemudian menanggung derita setelah berkahwin apabila mengetahui sebenarnya dia tiada pekerjaan, pemalas bahkan penagih dadah. Sukailah dia dan sukailah pekerjaannya, selagi halal, adalah mulia di sisi ALLAH.

    7. Lihatlah diri anda sendiri

    Lihatlah diri anda sendiri. Bagaimana lelaki yang anda inginkan begitulah diri anda sebenarnya. Jika anda memiliki akhlak yang baik, dia semestinya juga begitu.

    Jarang orang yang tidak sama peribadi boleh menjalin hubungan intim dan penuh persefahaman.

    8. Semaklah dirinya berpandukan Formula 3E

    Ada 3 pecahan daripada Formula 3E yang boleh anda suaikan dengan peribadi dan perwatakannya.

    i. Lihat sifat-sifat semula jadi serta perwatakan (negatif dan positif) melalui bulan kelahirannya. Misalnya jika dia dilahirkan pada bulan Mac, biasanya (tak wajib betul harus salah) dia seorang yang mudah merajuk, seorang perasa, baik, sensitif, romantik, tahu membalas jasa, bijak, boleh menyelesaikan masalah orang, penyayang serta setia apabila bercinta. Negatifnya dia seorang yang suka berangan-angan dan kadang-kadang sangat pemalas.

    Pengetahuan anda terhadap perwatakan-perwatakan sebegini memudahkan anda mengenali sifat-sifatnya. Rumah tangga akan lebih mudah dilayari dalam keadaan anda mengetahui perwatakan?

    ii. Lihat tarikh lahirnya dan buat kiraan tertentu. Setiap angka dari 1 hingga 9 boleh menerangkan wawasannya. Kita boleh membaca fikiran orang sekiranya kita tahu angka peribadinya.

    iii. Kenali warna kegemarannya dan dapatkan definisinya.

    Mengenali lelaki adalah cabaran utama wanita dalam langkah pertama membina cinta. Mengenali peribadi dan psikologi lelaki pula adalah langkah tuntas menuju kebahagiaan dan kecemerlangan keluarga setelah berkahwin.

    Lelaki bagaimanakah yang anda inginkan?

    Pilih, kemudian tafsir, renung dan fikir, usah suka terus ambil kemudian kahwin lalu menderita.

    Anda mampu mengubahnya.

    By Anonymous ahmad zainoren, at Sat Jul 01, 09:21:00 AM 2006  

  • i do the trial and error too but on computer programming. too lazy to read the books.

    maybe due to aging but my technical reading has been very poor lately. err .... more like .... deteriorating intelligence rather sight. aging la kot ... besides ... IT terminologies are getting too confusing nowadays.

    By Anonymous mantessa1999, at Mon Jul 03, 03:55:00 PM 2006  

  • it's so impressive. yahooo. n u r so persistant.

    By Anonymous @jh, at Mon Jul 03, 04:33:00 PM 2006  

  • Alhamdulillah jadilah wanita yang solehah insyaAllah akan dikurniakan kecerdikan. Cerdik sepertimana ummul mukminin khadijah.

    Beliau amat berminat terhadap Nabi Muhammad saw tetapi sekedar dipendam dari jauh tetapi dengan bantuan orang tengah yang dipercayai - Nafisah - maka akhirnya dipertemukan jodoh keduanya.Peranan orang tengah amatlah penting terutama bagi wanita.

    Wanita yang solehah ada maruah dan apa yang di dalam hati itu lahirkan dengan bermaruah melalui orang tengah yang solehah juga. InsyaAllah sekiranya ada jodoh maka sepertimana Allaj janji - kun faya kun.

    Dan sekiranya bukan jodoh walau apa pun tidak akan berlaku apa yang dihajati. Qadar dan Qadar Allah adalah Rukun Iman yang ke enam.

    By Anonymous ahmad zainoren, at Tue Jul 04, 11:49:00 PM 2006  

  • Alhamdulillah jadilah wanita yang solehah insyaAllah akan dikurniakan kecerdikan. Cerdik sepertimana ummul mukminin khadijah.

    Beliau amat berminat terhadap Nabi Muhammad saw tetapi sekedar dipendam dari jauh tetapi dengan bantuan orang tengah yang dipercayai - Nafisah - maka akhirnya dipertemukan jodoh keduanya.Peranan orang tengah amatlah penting terutama bagi wanita.

    Wanita yang solehah ada maruah dan apa yang di dalam hati itu lahirkan dengan bermaruah melalui orang tengah yang solehah juga. InsyaAllah sekiranya ada jodoh maka sepertimana Allaj janji - kun faya kun.

    Dan sekiranya bukan jodoh walau apa pun tidak akan berlaku apa yang dihajati. Qadar dan Qadar Allah adalah Rukun Iman yang ke enam.

    By Anonymous ahmad zainoren, at Tue Jul 04, 11:49:00 PM 2006  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home